Ga naar hoofdinhoud

App & Portal

Ik heb geen account voor de app.
Ik kan niet inloggen op de app.
  • Reset je wachtwoord met de link "Ik ben mijn wachtwoord vergeten" op het inlogscherm van de app.
Ik krijg geen live data in de app / Ik heb geen data.
  • Controleer of de Sofar EMS online is.
Er komt energie vanuit het 'huis' pictogram in de app.

Het 'huis' bevat het verschil tussen de energiemeter van het net en de vermogens van alle apparaten die zijn aangesloten op de Sofar EMS - met andere woorden, het resterende vermogen. In de meeste gevallen komt dit overeen met het verbruik van de andere belastingen in het gebouw. Als er geen batterij of zonne-inverter is toegevoegd aan de Sofar EMS, dan zal de Sofar EMS dit ook hier plaatsen.

Als je productie afkomstig is van het 'huis', en alle batterijen en omvormers zijn toegevoegd aan de Sofar EMS, controleer dan:

  • Of ze nog communiceren met de Sofar EMS
  • Of er geen energiemeters verkeerd aangesloten zijn (je kunt de richting omkeren in de apparaatsinstellingen van de energiemeter in de Sofar EMS indien nodig. Zie ook Het omkeren van energiemeterstanden.)
  • Als er omvormers zijn die geen communicatiemogelijkheden hebben, kun je als alternatief een energiemeter toevoegen die die omvormers meet en in de apparaatsinstellingen van de energiemeter aangeven dat deze wordt gebruikt om energieproductie te meten. Het vermogen zal dan ook onder het 'zonnepaneel' pictogram in de app worden geplaatst.
Mijn zonneproductie wordt dubbel geteld.
De app toont import vanuit het net terwijl er in werkelijkheid export is, en vice versa export wanneer er in werkelijkheid import is.
  • Dit kan gebeuren als de energiemeter van het net verkeerd is aangesloten. Je kunt de Sofar EMS laten weten dat de meter verkeerd is aangesloten via de apparaatsinstellingen in het "Apparaten tabblad" van de inbedrijfstellingsinterface. Zie ook Het omkeren van energiemeterstanden.
  • OPGELET: Controleer dubbel of je netmeterstanden daadwerkelijk omgekeerd zijn. Als dat niet het geval is en je ze verkeerd omkeert in de instellingen van de energiemeter, kan dit het regelsysteem instabiel maken.
De energiemetingen van de EMS en het fabrikantenportaal zijn verschillend voor mijn omvormer / apparaat.

De fabrikant kan een andere methode gebruiken voor het registreren van de energieproductie of -verbruik van een apparaat. In veel gevallen zijn nauwkeurige energiemetingen niet beschikbaar, in welk geval de Sofar EMS de energiemetingen baseert op de vermogenwaarden die het uitleest. In ieder geval heeft dit geen invloed op de prestaties van de regelalgoritmen van de Sofar EMS.