Ga naar hoofdinhoud

Problemen met apparaatcommunicatie

Toegang tot de in gebruik name interface

Wanneer ik naar Controller Configuratie ga in de app of online portal, staat er dat de controller offline is.

Stappen om te ondernemen:

  • Controleer de internetverbinding van de Sofar EMS. Controleer met uw computer of u internet heeft op de ethernetkabel die is aangesloten op de Sofar EMS.
  • Probeer op het lokale netwerk te scannen naar de Sofar EMS met een IP-scanner (zie ook "Toegang tot de in gebruik name interface").
  • Controleer bij de eigenaar van het gebouw (woonhuis) of netwerkbeheerder (commercieel) of dit een netwerk met vaste IP-adressen is. De Sofar EMS is standaard geconfigureerd om DHCP te gebruiken. Als u het moet wijzigen in een vast IP-adres, sluit het dan eerst aan op een DHCP-netwerk en wijzig het IP-adres daar naar het benodigde vaste IP-adres.
  • Controleer of communicatie over de juiste uitgaande netwerpoorten is toegestaan. (Zie ook "Firewallrichtlijnen")
  • Controleer of de Ethernet bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd.
  • Als de Sofar EMS op een 4G-verbinding staat:
    • Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Let op, het kan op een ander mobiel netwerk staan dan uw telefoon).
    • Plaats de router of 4G-antenne op een andere locatie.
    • Controleer of er voldoende data in het 4G-verbund is. Het wordt aanbevolen om 5GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500MB voor elk extra apparaat.
Wanneer ik de in gebruik name interface kan openen, maar mijn inlog/wachtwoord wordt geweigerd bij het inloggen.
  • Controleer of de Sofar EMS is geclaimd in de app. Zie het koppelen van de Sofar EMS aan uw account
  • Controleer of het account waarmee u probeert in te loggen toegang heeft tot de Sofar EMS. Zie gebruikersbeheer
  • Als de Sofar EMS niet online is, en u kent het wachtwoord voor lokaal inloggen niet: neem contact op met uw distributeur om het herstelwachtwoord te verkrijgen.
Ik heb een vast IP-adres geconfigureerd in de controller, en nu kan ik geen toegang meer krijgen tot de in gebruik name interface.

Als u het vaste IP-adres kent:
Configureer uw computer met een vast IP-adres in hetzelfde subnet (maar op een ander adres) als de Sofar EMS. Sluit uw computer rechtstreeks met een ethernetkabel aan op de Sofar EMS. Gebruik geen switch of router. Surf in een webbrowser naar het vaste IP-adres van de Sofar EMS. U zou nu toegang moeten hebben tot de Sofar EMS.

Als u het vaste IP-adres niet kent:

Ethernet

Ik kan het apparaat dat ik wil toevoegen niet vinden (ethernet).

Stappen om te ondernemen:

  • Controleer de netwerkverbinding van het apparaat. Controleer met uw computer of u internet heeft op de ethernetkabel die op het apparaat is aangesloten.
  • Probeer op het lokale netwerk te scannen naar het apparaat met een IP-scanner. (zie ook "Toegang tot de in gebruik name interface").
  • Controleer bij de eigenaar van het gebouw (woonhuis) of netwerkbeheerder (commercieel) of dit een netwerk met vaste IP-adressen is en of het apparaat het juiste IP-adres is ingesteld.
  • Controleer of de Sofar EMS en het apparaat zich in hetzelfde subnet bevinden (bijv. een Sofar EMS in subnet 192.168.1.x kan over het algemeen niet communiceren met een apparaat in subnet 192.168.200.x).
  • Controleer of de Ethernet bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd.
  • Als u een VLAN gebruikt, zorg er dan voor dat het apparaat dat u wilt toevoegen zich in dezelfde VLAN bevindt als de Sofar EMS.
Ik kan het apparaat dat ik wil toevoegen vinden in de in gebruik name interface, maar de controller maakt geen verbinding met het.

Stappen om te ondernemen:

Mijn apparaat is gestopt met communiceren.

Stappen om te ondernemen:

  • Controleer of de Sofar EMS online is.
  • Controleer of het apparaat nog online is op uw netwerk.
  • Zorg ervoor dat als het apparaat WiFi gebruikt, dit een goede WiFi-ontvangst heeft en dat het WiFi-wachtwoord up-to-date is.
  • Als de Sofar EMS op een 4G-verbinding staat:
    • Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Let op, het kan op een ander mobiel netwerk staan dan uw telefoon).
    • Plaats de router of 4G-antenne op een andere locatie.
    • Controleer of er voldoende data in het 4G-pakket is. Het wordt aanbevolen om 5GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500MB voor elk extra apparaat.

RS485

Ik kan geen enkel apparaat vinden op de RS485-bus.

Stappen om te ondernemen:

  • Controleer of elk apparaat op de seriële bus een uniek adres heeft. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie.
  • Controleer of de bekabelingspolariteit correct is. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie.
  • Controleer of de RS485 bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd.
  • Controleer of remote communicatie en controle op het apparaat moeten worden ingeschakeld. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie.
  • Controleer of de apparaatadressen zijn ingesteld op hoge waarden. Sommige apparaten hebben standaard bijvoorbeeld adres 255, terwijl de Sofar EMS begint met zoeken vanaf 1 - dus het kan even duren voordat het apparaat is gevonden.
Ik kan sommige maar niet alle apparaten vinden op de RS485-bus.

Stappen om te ondernemen:

Controleer of de apparaatspecificaties zijn ingesteld op hoge waarden. Sommige apparaten hebben standaard bijvoorbeeld adres 255, terwijl de <BrandName /> <ControllerName /> begint met zoeken vanaf 1 - dus het kan even duren voordat het apparaat is gevonden.
Mijn apparaat is gestopt met communiceren.

Te ondernemen stappen:

  • Controleer op losse bedrading.
  • Als de Sofar EMS op een 4G-verbinding staat:
    • Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Opmerking, het kan op een ander mobiel netwerk zijn dan je telefoon).
    • Plaats de router of 4G-antenne op een andere locatie.
    • Controleer of er voldoende data in het 4G-verbund beschikbaar is. Het wordt aanbevolen om 5 GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500 MB per extra apparaat.
Ik krijg de fout I/O fout: lezen/schrijven naar schijf, seriële poort of netwerk mislukt.

Te ondernemen stappen:

  • Controleer of deze fout aanhoudt na het opnieuw opstarten van de controller.

P1 Meters

Ik zie 'niet beschikbaar' wanneer ik mijn p1-verbinding selecteer.

Te ondernemen stappen:

  • Controleer op de digitale meter of de kabel in P1 zit en niet is aangesloten op de vergelijkbare S1-poort.
  • Is de USB-verbinding op de controller volledig ingestoken.
Ik krijg de fout I/O fout: lezen/schrijven naar schijf, seriële poort of netwerk mislukt.

Te ondernemen stappen:

  • Controleer of deze fout aanhoudt na het opnieuw opstarten van de controller.